Antal besökare

måndag 3 oktober 2011

Regelutveckling - Jag behöver er hjälp!

Det långsiktiga målet med Maskinrumsergonomi och säkerhet är att ge input till en framtida regelutveckling i maskin. Det har varit många och långa diskussioner hur vi skall nå dit och hur vi skall få beslutsfattarnas lyssnande öra. Men nu verkar det som om det kan ha kommit en öppning. Jag har blivit ombedd av ett par klassificeringssällskap att skriva ett dokument om "Framtidens maskin- och kontrollrum", alltså försöka se i kristallkulan och sia om var vi är om fem år. Och det är här jag behöver er hjälp. Vad har ni för tankar om detta, hur ser arbetet ut i maskin om fem år?

Mina tankar kring detta handlar främst om larmsituationen och om automatisering. Larmen kommer knappast att bli färre och systemen inte mindre komplexa. Hur skall detta hanteras? Hur skall man presentera information så att man inte drabbas av "information overload" alltså inte ser skogen för bara träd?

Jag är jättetacksam för varje tanke och idé som ni har lust att dela med er. Här är äntligen en chans att påverka framtiden. Vad vill vi säga till klassen? Vilka områden kommer att växa, vad försvinner och vad tillkommer? Hur ser framtiden ut för maskin?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar